Menu
De zoektocht naar patiëntgerichtheid

De zoektocht naar patiëntgerichtheid

Ik draai mijn auto voor de slagboom en trek het kaartje uit de automaat. Eigenlijk best vreemd dat ik moet betalen om bij een ziekenhuis te kunnen parkeren. De gezondheidszorg is toch van ons allemaal? Terwijl ik het gebouw binnenloop, valt mij op hoe slecht het is verlicht. Mensen lopen af en aan in de gangen, af en toe zegt iemand elkaar gedag. Wanneer ik arriveer op de poli, overhandig ik mijn verwijsbrief aan de assistente. Ze vraagt naar mijn persoonlijke gegevens. Ik ben verbaasd. Die staan toch op de verwijsbrief?

Op exact hetzelfde tijdstip een week later verdiep ik mij als programmamanager van Anders Beter in het project ‘patiëntgerichtheid’. Binnen dit project werken artsen, verpleegkundigen, patiënten en verzekeraar nauw samen om de zorg patiëntgerichter in te richten. Aan de hand van gevalideerde vragenlijsten is de patiëntgerichtheid in de Westelijke Mijnstreek (Zuid-Limburg) gemeten. Ook zijn verdiepende gesprekken gevoerd met een focusgroep.

Ik neem plaats in de wachtkamer en verdwaal in een oude Linda die op het tafeltje naast mij ligt. Ik moet langer wachten dan gepland. Dat had ik wel zien aankomen, maar toch is het vreemd dat ik tussendoor niet even hiervan op de hoogte wordt gebracht. Een half uur te laat krijg ik een hand van een buitengewoon vriendelijke vrouw. Ze vraagt me wat er aan de hand is. Ik vertel haar over de kwaadaardige vorm van kanker die voorkomt in mijn familie. En over mijn huisarts die het tijd vond voor een preventieve scan ter controle.

Uit het onderzoek en veldwerk rondom patiëntgerichtheid blijkt dat de inwoners van de Westelijke Mijnstreek diverse verbeterpunten zien. Rondom de thema’s empathie, tijd, informatie, toelichting, gezamenlijke besluitvorming, patiëntactivatie en zelfmanagement. Aan de hand van die informatie formuleerde Anders Beter haar eigen doel: ‘van een 7 naar een 10’. Om dat doel te bereiken, zijn een aantal eenvoudige tools ontwikkeld die zowel de patiënt als arts kan gebruiken tijdens een consult.

De specialist verwerkt wat gegevens in haar computer. Ter controle vraagt ook zij naar mijn geboortedatum en informeert naar het aantal sterfgevallen binnen de familie met dit specifieke kankersoort. Ze schrikt van mijn antwoord: zes. Die scan lijkt haar niet onverstandig. Nog geen acht minuten nadat we handen hebben geschud, sta ik buiten met een verwijsbrief voor een vervolgafspraak op de afdeling radiologie. Pas over zes weken is er ruimte voor een afspraak.

Tools ter verbetering van patiëntgerichtheid:
- De zorgverlener luistert eerst twee minuten naar de patiënt voor hij zijn vragen stelt.
- De patiënt heeft de mogelijkheid om het consult op te nemen met zijn smartphone, zodat deze de informatie op een later moment kan terugluisteren.
- De patiënt stelt tijdens het consult de volgende drie vragen: wat zijn mijn mogelijkheden? Wat zijn de voor- en nadelen van mijn mogelijkheden? En: wat betekent dat in mijn situatie?
- De zorgverlener gebruikt de teachback methode aan het einde van een gesprek. Dit betekent dat de zorgverlener de patiënt de besproken informatie zelf laat herhalen, zodat duidelijk wordt wat deze heeft begrepen tijdens het gesprek.

Terwijl ik terugloop naar mijn auto spoken diverse vragen door mijn hoofd. Maak ik mij zorgen? Niet echt, maar toch ook weer wel. Ik zou toch niets hebben? Nee, ik heb nergens last van, dus waar maak ik me eigenlijk druk om? Terwijl ik in de rij sta voor de betaalautomaat vraag ik mij af of ik als patiënt eigenlijk iets terugzie van mijn parkeergeld. Bijvoorbeeld in de vorm van een gratis bakje koffie.

Naarmate ik mij verdiep in het project, borrelen de vragen uit het ziekenhuis een voor een boven. En er komt een nieuwe bij: zou mijn consult anders zijn geweest als ik of de specialist één van deze tools had gebruikt? Ik denk het wel. Maar op het antwoord zal ik nog even moeten wachten. Uit de scan blijkt dat ik gezond ben. Over twee jaar onderga ik weer een nieuwe check. Ik ben benieuwd naar mijn ervaring in 2018. Zou de houding van mijn zorgverlener anders zijn? En die van mij? En zou ik weer met hetzelfde soort vragen naar buitenlopen?
Publicatiedatum: 19 april 2016
Categorie: Persoonsgerichte zorg
Terug