Menu
De patiënt is al lang klaar voor IT. Nu de gezondheidszorg nog.

De patiënt is al lang klaar voor IT. Nu de gezondheidszorg nog.

Zorg en IT. Het zijn twee totaal verschillende werelden met een mooie gemeenschappelijk deler: samen kunnen ze de patiënt vooruit helpen, de zorg verbeteren, efficiënter maken en de kosten verlagen. “Maar daarvoor moeten beide veel beter samenwerken en focussen op het belang van de patiënt”, vindt Robuuster Riky de Veth. De komende tijd gaat ze actief aan de slag met het verbinden van de zorg- en IT-wereld ten behoeve van de patiënt in de eerstelijnszorg. Dat deze verbinding noodzakelijk is, toonde ze de afgelopen jaren zelf aan…

“In 2015 ben ik begonnen met een analyse naar knelpunten die paramedici ervaren. Daaruit kwam duidelijk naar voren dat de samenwerking in de eerste lijn en tussen de eerste- en tweede lijn moeizaam verloopt. Elke paramedicus is een eiland op zich. Met een eigen locatie, een eigen registratiesysteem en eigen dossiers. Dit betekent dat de patiënt bij elk adres opnieuw zijn verhaal moet doen. Eén digitaal systeem kan dan heel waardevol zijn.”

“Dit voorbeeld zie je onder meer in een gezondheidscentrum in Zeeland, waar twintig zorgaanbieders actief zijn onder één dak. Het kan zomaar gebeuren dat je als patiënt vier aanbieders bezoekt op een dag en dat je vier keer je verhaal van a tot z moet doen. Dit kost tijd en geld, de patiënt raakt gefrustreerd en de zorg wordt er allesbehalve beter van. En terwijl alle partijen deze problemen erkennen en er volop digitale oplossingen bestaan, heeft niemand de capaciteit om er werk van te maken.”

IT is voor veel partijen in de zorg een taboe

“Praktische haalbaarheid is één beer op de weg, maar zo zijn er nog veel meer. De taboesfeer die kleeft aan de combinatie zorg en IT bijvoorbeeld. Zo heb ik contact met paramedici die online behandelingen aanbieden. Er zijn regels waaraan een online behandeling moet voldoen. Eén van de regels is dat face-to-face contact in één ruimte minimaal een keer tijdens een behandeling plaats moet vinden. Maar er zijn online behandelingen waar face-to-face contact via beeldscherm voldoet. Het is voor zowel de brancheverenigingen van paramedici als voor de professionals zelf een nieuwe manier van werken die een andere relatie met de patiënt tot gevolg heeft."

Het is heel belangrijk om vanuit de reis van de patiënt te denken. Als je ziek bent, heb je al zoveel zorgen. Dan moet je ook nog overal je verhaal doen en je tijd doorkomen in wachtkamers. Dit terwijl je via Skype of andere online tools heel veel vanuit huis kunt doen. Toch blijkt de inzet van dergelijke middelen vaak een brug te ver. De zorgwereld lijkt er nog niet klaar voor, terwijl de patiënt dit al lang wél is!

“Om te bewijzen dat online behandeling minstens zo’n goede zorg is als een traditionele behandeling, ben ik de plus- en minpunten van beide dienstverleningen in kaart aan het brengen. Zo ontstaat er straks een heel goed vergelijk om de zorgwereld ervan te overtuigen dat IT de patiënt vooruit kan helpen in zijn reis door het zorglandschap. Het is één van de vijf initiatieven waar ik nu mee bezig ben. Want alleen met concrete praktijkvoorbeelden kan ik partijen, zoals de zorgverzekeraar, laten inzien dat IT écht een wereld van verschil kan maken in de zorg.”

Neem een voorbeeld aan de commerciële dienstverlening

“Dat er volop werk aan de winkel is, zag ik laatst weer tijdens een bijeenkomst met een groep ergotherapeuten. Ik vroeg wie weleens iets bij Bol.com bestelt. Alle vingers gingen omhoog. Ook op de vraag wie er weleens online een reis boekt. Toen ik vroeg bij wie ik een online afspraak kon maken, bleven de handen omlaag. Voor mij is de boodschap duidelijk. We kunnen in de zorg een voorbeeld nemen aan commerciële bedrijven. Partijen die IT juist áángrijpen om zich te profileren en te onderscheiden. Simpelweg door het haar klant zo eenvoudig mogelijk te maken.”


Volg ook de briefwisseling tussen Riky en IT’er Frank Aarts. Ze gaan al schrijvend op ontdekkingsreis om te kijken waar zorgvragen en IT-oplossingen elkaar kunnen vinden.

Publicatiedatum: 25 april 2017
Categorie: eHealth
Terug