Menu
Frustratie en hoe het anders kan!

Frustratie en hoe het anders kan!

Een blog van Sandra de Loos, Kennismanager

Na een nacht vol muizenissen in mijn hoofd, besluit ik rond half zeven maar gewoon op te staan. In mijn rondje langs twitter zie ik dat @caseofdees deze ochtend ook vroeg wakker is. Al geruime tijd twittert ze over haar vriendin op leeftijd met een spontane dwarslaesie en hun zoektocht bij de betrokken gemeente naar hulp en ondersteuning. Vriendin woont thuis, en dat is nog goed te handelen, voor zowel vriendin als haar netwerk.
De tweet vanochtend druipt opnieuw van de irritatie en frustratie over de zoektocht naar de gepaste zorg- en ondersteuning vanuit Wmo en ZvW voor vriendin en alle gesprekken die daarover met betrokken organisaties plaats vinden.

Deze keer kan ik het niet laten. Ook mijn frustratie over de werkwijze van de betreffende gemeente zit tot in mijn tenen en ik reply Desiree:

sandra-de-loos-blog-frustratie.pngNa nog een keer tot 10 tellen, besluit ik dat ik er nog een antwoord achteraan gooi: ‘er zijn namelijk plekken in Nederland waar deze gesprekken echt op die manier gaan. Het ervaren welbevinden van de burger/mens/wijkbewoner gaat hier met sprongen omhoog, tegen hetzelfde budget en met toename van het werkplezier van de zorgverleners’. Omdat ik weet dat het dus echt anders kan, gooi ik dat eruit.

Na een ontzettend leuk telefonisch gesprek met Desiree komen we samen tot de conclusie dat het luisteren echt geen luisteren is. Vriendin zegt een half woord en gelijk volgt er door de wijkcoach een stroom van aannames en oplossingsrichtingen, zonder een goede probleemanalyse. En daar begint het echte probleem pas echt.

Dingen echt anders gaan doen, en werken vanuit wat een wijkbewoner nodig heeft, is een grote uitdaging, omdat het geen kunstje is, maar het een gedragsverandering vraagt van alle betrokkenen. Die betrokkenen zijn wijkbewoners, zorg- en welzijnsverleners, hun managers, hun directeuren en bestuurders, hun organisaties en tenslotte ook de financiers, zowel gemeente als zorgverzekeraars. In onder andere Proeftuin Ruwaard is deze gedragsverandering bekeken als een verandervraagstuk en vanuit een compleet maatschappelijk perspectief.

Wat is dat dan? Iedereen is betrokkenen en iedere mening of zienswijze telt. We werken vanuit een ambitie die verder reikt dan 1 of 2 jaar, denk meer aan 5 of 10 jaar. Maar, en hier komt het verschil: we zijn gestopt met praten, maar vooral gewoon gaan doen. We zijn gaan doen alsof er geen belemmeringen bestaan, echt alles is mogelijk. En dat betekent dat het letterlijk met 1 mens en die hulpvraag is begonnen. Bestuurders pakken de steunende rol: zeg ons wat je nodig hebt, wij gaan het regelen. Professionals gaan samenwerken met elkaar en met de hulpvrager, niet om of over de hulpvrager heen. Managers krijgen ook een andere rol en pakken die op.

Is dat een snel en makkelijk proces? De vraag stellen is hem beantwoorden. Nee, dat is het niet. Waarom: omdat het gedragsverandering is en laat dat nou een van de moeilijkste dingen zijn die bestaan. Hebben we dé werkwijze gevonden, waarschijnlijk ook niet, maar we denken wel dat we heel dicht in de buurt komen van samenwerken voor en met de wijkbewoner. En dat we zo een nieuwe werkelijkheid willen en kunnen creëren.

In Proeftuin Ruwaard staat actiegericht leren centraal, daardoor kunnen we goed zien wat wel werkt en waar we afscheid van moeten nemen. 1 keer per jaar blikken we terug en maken we een leergeschiedenis. Nieuwsgierig naar de lessen van Proeftuin Ruwaard? Ze zijn terug te vinden in de leergeschiedenis van 2016 en 2017. Nieuwsgierig naar hoe dat dan gaat? Regelmatig organiseren we een inloopmiddag om de werkwijze toe te lichten.

En zo leidt mijn frustratie naar mijn werk, waar ik me eens te meer realiseer dat ik maar aan de zijlijn sta en mag aanmoedigen en waar ik kan bijdragen met mijn kennis, kunde en ervaringen in dat veranderkundig proces. Maar het gaat om de mensen in de wijken, en morgen misschien wel om jou of mijzelf, en dan wil ik toch graag dat het anders gaat dan bij de vriendin van Dees…

Voor meer informatie: s.de.loos@rosrobuust.nl

Publicatiedatum: 30 augustus 2018
Categorie: Proeftuinen
Terug