Strategische communicatie in samenwerkingen

Alle opdrachten van Robuust gaan over ontwikkelen, veranderen, samenwerken, verbeteren, leren en vernieuwen en vaak over gedragsverandering. Inzet van strategische communicatie is een belangrijke pijler om die opdrachten te doen slagen. Dan gaat het over het doelgericht en integraal plannen, ontwikkelen en uitvoeren van communicatieactiviteiten om de missie en (lange termijn) doelen van organisaties te ondersteunen en de gewenste resultaten te bereiken. Het is niet alleen overbrengen van informatie en kennis, maar gaat ook over het creëren van betekenisvolle interacties en relaties met verschillende doelgroepen. Wij zetten strategische communicatie in voor de netwerken en samenwerkingen die we begeleiden. Dit is essentieel bij het opbouwen van vertrouwen, het bevorderen van samenwerking en het bereiken van de strategische doelen.

Ontwerp-zonder-titel-5.png

Anja blikt terug

“In de projecten waar wij bij betrokken zijn zagen we een terugkomende vraag naar het inzetten van professionele communicatie. Deze kwam voort uit vragen zoals ‘hoe pakken we onze communicatie samenhangend en planmatig aan? en ‘hoe komen we in beeld in de regio bij de voor ons relevante partijen?’ Het woord communicatie leidt tot veel verschillende associaties. Vaak wordt meteen gedacht aan de inzet van communicatiemiddelen zoals een website of een nieuwsbrief om een boodschap over te brengen. Om doelgericht te communiceren bepaal je echter vooraf welke bijdrage je met communicatie kunt leveren bij het bereiken van je (organisatie)doel. Het middel dat je inzet komt later.

We ontwikkelden in 2024 een communicatietraining speciaal voor netwerken en samenwerkingen waarin we hen helpen om communicatie planmatig, effectief en doelgericht in te zetten. In 2025 gaan we deze met veel enthousiasme uitrollen bij verschillende netwerken.”