Digitalisering in de zorg

publicatie 6 april 2021

Digitale communicatie is voor de patiënt of cliënt in korte tijd van onschatbare waarde is geworden. In coronatijd nam de noodzaak toe om buiten fysiek contact om met elkaar contact te hebben. Deze noodzaak versnelde de digitalisering van de zorg.
Robuust helpt organisaties in de eerstelijnszorg om dit proces goed te laten verlopen, vanuit een onafhankelijke positie.

Voorbeelden uit de praktijk

Riky de Veth, kennismanager, ziet de toename van de digitalisering in de praktijk. Riky: "De toegevoegde waarde van digitalisering in coronatijd blijkt uit diverse positieve ervaringen binnen mijn netwerk. Hieronder enkele voorbeelden":

  • John Reijnen, fysiotherapeut in Malden, is erg enthousiast over het gebruik van Physitrack, een online oefenprogramma voor patiënten. Binnen zijn praktijk werd deze applicatie voorheen op kleine schaal gebruikt. Sinds de coronacrisis wordt deze breder ingezet. 
    Lees meer 
  • Zes jaar geleden kwam ik in contact met Elisa Gielen  van TinyEye Europe. Niet gebonden aan een locatie kunnen kinderen en volwassenen, die logopedie nodig hebben, via oefeningen en opdrachten online worden behandeld. Er kan op zelf gekozen momenten aan de opdrachten worden gewerkt en de logopedist kan op afstand de vorderingen volgen en waar nodig bijsturen.
     Lees meer 
  • Marcel Suderée van Sananet vertelt dat het gebruik van telemonitoring en de inzet van SanaCoaches voor patiënten met longaandoeningen en hartfalen in de coronacrisis enorm is toegenomen. De gebruikers hoeven voor controles niet naar de polikliniek, maar staan rechtstreeks digitaal in contact met hun SanaCoach.
    Lees meer 

digitalisering.jpeg

Meer eigen regie

Dankzij de inzet van digitale middelen wordt een groot deel van de reis van de patiënt vastgelegd en is monitoren van de aandoening niet alleen voorbehouden aan de behandelaar. De patiënt krijgt meer regie over zijn ziekte of status van gezondheid, ontvangt een signaal als waarden afwijken en zijn behandeling wordt waar nodig direct bijgestuurd. Patiënten zijn minder tijd kwijt aan reizen en wachten in een overvolle wachtkamer is verleden tijd. Zowel voor de patiënt als voor de professional heeft digitale communicatie en behandeling de meerwaarde bewezen. 

Meer informatie

Robuust ondersteunt bij het proces van digitalisering in de zorg met de begeleiding van het proces of project. Meer informatie? Neem contact op met Riky de Veth, kennismanager of via info@rosrobuust.nl