Het opzetten van een PGO: vallen, opstaan en vooruitgaan

10 oktober 2022

Digitalisering wordt vaak als één van de oplossingen genoemd voor toekomstbestendige zorg. Toch komt de inzet van nieuwe technologieën in de zorg maar moeizaam van de grond. Dat zie je ook terug in het gebruik van PGO’s (persoonlijke gezondheidsomgevingen). De voordelen voor de patiënt en zorgverlener zijn duidelijk, maar toch staat het bij zorgorganisaties vaak nog niet bovenaan het prioriteitenlijstje. In Noord-Limburg was dit wel het geval. Daar hebben de deelnemers van het Regionaal Bestuurlijk Overleg* samen met VGZ de handen ineengeslagen voor de pilot Integrale wondzorg via PGO. Een van de eerste PGO-pilots in Nederland. Projectleider Suzanne Kok begeleidde hen hierbij. Haar boodschap: start bij de patiënt, zoek de regionale samenwerking op en begin klein.

*Deelnemers RBO: VieCuri, Coöperatie Cohesie, De Zorggroep, Proteion, Adelante, AmbulanceZorg, Vigo en de Limburgse Apothekers Coöperatie.

Start bij de patiënt

“We vonden het heel erg belangrijk om te starten bij de patiënt zodat de PGO ook echt aansloot bij wat voor hen goed werkt.”, licht Suzanne toe. “In de vorm van een droomsessie hebben we de wensen van de 17 deelnemende patiënten in kaart gebracht. Op basis van hun behoeften en die van de betrokken zorgprofessionals zijn er twee speciale PGO’s ontwikkeld waar patiënten foto’s van hun wond konden delen, vragen konden stellen aan hun zorgverlener en informatie over hun behandeling konden vinden.” De vijf zorgprofessionals die deel uitmaakten van de proef waren zelf aan zet om patiënten te werven voor de pilot. Het doel was om vijftig patiënten te werven, maar al snel bleek de onbekendheid van een PGO en de digitale vaardigheden van de doelgroep voor een grote uitdaging te zorgen. Suzanne: “We hadden gehoopt op meer patiënten, maar desondanks hebben we veel geleerde lessen uit deze pilot kunnen halen.”

De evaluatie van de pilot laat zien dat meer dan de helft van de patiënten het contact met de zorgverlener makkelijker vindt gaan via een PGO. “100% draagt het bij aan de eigen regie. Dit is precies iets wat nodig is voor mensen van mijn leeftijd die met mijn problemen worstelen. Ik krijg super sporadisch een wond en die gaat snel ontsteken. Met de PGO kan ik snel een berichtje sturen en gelijk starten met de behandeling.”, aldus een patiënt.

Zoek de regionale samenwerking op

Er zijn veel organisaties betrokken bij het zorgproces van een patiënt en iedere organisatie werkt met zijn eigen systemen. Hierdoor is het inrichten van de gegevensuitwisseling tussen organisaties vaak een lastige taak. “Bij het opzetten van een PGO is het belangrijk dat organisaties vanaf de start op regionaal niveau samenwerken. Zo kunnen ze de uitwisseling van gegevens goed inrichten en kunnen alle gegevens vertaald worden naar duidelijke informatie voor de patiënt.”, licht Suzanne toe. Het projectteam kwam gedurende de pilot voor verschillende technische uitdagingen te staan. Zo bleek het niet mogelijk om de gegevensuitwisseling volgens de verplichte MedMij-standaarden op te zetten. Hierdoor moesten zorgprofessionals dubbele registraties uitvoeren. “Op regionaal niveau de juiste digitale infrastructuur opzetten vraagt om een investering aan de voorkant, maar zorgt uiteindelijk voor een beter werkend systeem waar zowel de patiënt als de zorgverlener veel profijt van heeft”, legt Suzanne uit.

Begin klein

De pilot Integrale wondzorg via PGO is door de professionals als zeer positief ervaren. Ze weten elkaar beter te vinden en de uitwisseling van expertise wordt als grote meerwaarde gezien. Deelnemend huisarts Suzanne Claessens: “Fijn om feedback te krijgen over je eigen handelen en dat je niet alleen probleemeigenaar bent van een wond.” Door de waan van de dag, personeelstekorten en de technische uitdagingen zien organisaties er nog vaak tegen op om met dit soort digitaliseringsprojecten te starten. Het advies van projectleider Suzanne: “Begin klein zodat een project behapbaar blijft en leer samen van de uitdagingen die je onderweg tegenkomt. We zijn veel struikelbokken tegengekomen en in het begin zal een PGO extra werk opleveren. Ondanks dat hebben we door deze pilot veel kunnen leren over PGO’s en ziet iedereen gelukkig nog steeds de kansen en de voordelen voor zowel de zorgprofessional als de patiënt.”

Robuust helpt je graag op weg

Digitalisering is een belangrijke pijler binnen Robuust. We spannen ons in om kennis te verzamelen en ervaringen op te doen zodat we nieuwe inzichten kunnen bieden in de initiatieven die we begeleiden. Wil je zelf een PGO opzetten of heb je een ander digitaal vraagstuk dat je samen met organisaties in de regio wilt oppakken? We helpen je graag om deze samenwerking verder te brengen. Neem gerust contact met ons op.

Zelf aan de slag met een PGO?

De projectgroep Integrale wondzorg via PGO heeft naar aanleiding van de pilot tien aanbevelingen opgesteld. We delen de belangrijkste met je.

AANBEVELINGEN-PILOT-PGO-INTEGRALE-WONDZORG-1.png

Het opzetten van een PGO: vallen, opstaan en vooruitgaan