ROS-netwerk

Robuust vormt met 15 ROS’en een landelijk dekkend netwerk voor het delen van kennis en ervaring voor regionale samenwerking aan veranderingen in de zorg op onderwerpen, zoals triple aim, zorg op de juiste plek, zelfmanagement, wijkgericht werken, geïntegreerde gebiedsanalyses en zorgthema’s. Het ROS-netwerk fungeert als sparringpartner voor het meedenken en opstellen van landelijk beleid vanwege haar regionale verankering.
De ROS’en zijn aangesloten bij InEen, de brancheorganisatie van de eerste lijn.

Triple-Aim.pngTriple Aim-expertgroep

Robuust nam ook in 2017 deel aan de Triple Aim expertgroep van het ROS-netwerk. Deze expertgroep heeft in 2016 een intensief Triple Aim programma van het Jan van Es Instituut gevolgd. Dankzij deze scholing (uniek en enig in zijn soort in Nederland) zijn deze ROS-adviseurs gevormd tot Triple Aim adviseurs. Zij vormen een netwerk met verschillende competenties om populatiegerichte initiatieven in de regio’s te implementeren. Zij zijn geschoold in kennis, toepassingen en programmamanagementvaardigheden om populatiegerichte initiatieven te begeleiden, gericht op het realiseren van Triple Aim.

Communicatie ROS-netwerk

Vanuit Robuust is een van de communicatiemanagers nauw betrokken bij de (strategische) communicatie van het ROS-netwerk.  Vanuit het netwerk zijn nauwe contacten met media als Zorgenz.nl en De Eerstelijns, waar geregeld publicaties van Robuust hebben gestaan.

Slimmer Leven 2020

Robuust is coöperatief lid van Slimmer Leven 2020 en zoekt voortdurend de verbinding tussen de eigen activiteiten, ontwikkelingen in het werkveld en de coöperatie. Coöperatie Slimmer Leven 2020 maakt zich sterk voor het aanmoedigen en ontwikkelen van technologische innovaties die slim inspelen op de actuele uitdagingen en veranderingen in de maatschappij. Slimmer Leven 2020 is hierin de aanjager. Partners zijn regionale partijen in zorg (waaronder Robuust), techniek, onderwijs, gemeentelijke en provinciale overheid, VGZ en Brainport. Gezamenlijk zetten zij zich in voor bewustwording, initiëren van proefprojecten, creëren van kennisnetwerken en benodigde infrastructuur en hoog op de agenda’s plaatsen van het thema eHealth. Door de ‘star 3 reference site’ van de regio, is het voor de partijen gemakkelijker om Europese subsidies naar de regio te trekken.

InEen

Robuust is aangesloten bij InEen, de brancheorganisatie van de eerste lijn. InEen heeft voor een aantal belangrijke thema’s bestuursadviescommissies (BAC’s) samengesteld. Daarin bereiden vertegenwoordigers van leden de beleidsontwikkeling voor, op basis van het werkplan. Het gaat primair om onderwerpen met een zekere continuïteit. Robuust heeft in 2017 deelgenomen aan de BAC’s:

• Bekostiging en bedrijfsvoering
  • Organisatieontwikkeling
  • Governance

Zorg op de juiste plek

De laatste decennia stijgen de zorgkosten sterk, onder andere door vergrijzing en toename van het aantal chronisch zieken. Daarom wordt sinds enkele jaren ingezet op substitutie.
De verschuiving van zorg van de tweede lijn naar de eerste lijn kan  een belangrijke bijdrage leveren aan de betaalbaarheid van de Nederlandse gezondheidszorg. Bovendien biedt ‘de juiste zorg op de juiste plek’ meer mogelijkheden voor zorg op maat, dichtbij de patiënt. Zo bevordert substitutie ook de kwaliteit van onze zorgverlening.

Binnen de verschillende gezondheidsprogramma's is zorg op de juiste plek een actueel thema. Op landelijk niveau werken we vanuit het ROS-netwerk samen met verschillende partijen aan dit thema. Kennis ontsluiten we onder andere via: www.zorgopdejuisteplek.nl.

Consortium Beter Oud

In 2017 is de doelgroep ‘ouderen’ binnen de gezondheidsprogramma's en dus ook binnen Robuust nadrukkelijker in beeld gekomen. Dat betreft niet alleen de zorg voor kwetsbare ouderen, maar ook het nadenken over preventie en het betrekken van andere domeinen.
Ook op landelijk niveau,  via het ROS-netwerk, hebben we de krachten gebundeld in het  Consortium Beter Oud.

GENERO

Robuust is een van de 41 netwerkpartners van GENERO, het Netwerk Ouderenzorg Zuidwest-Nederland. Het netwerk wil kwalitatief goede en doelmatige zorg, welzijn en ondersteuning van ouderen en mantelzorgers bevorderen. De behoefte van ouderen is hierbij leidend. Al in 2016 legden we de verbinding tussen het thema ouderenzorg in onze regionale gezondheidsprogramma’s en de kennis en de kunde binnen het netwerk. In 2017 hebben we een actievere rol gespeeld in GENERO.